יום שני, ספטמבר 10

מה שוקל יותר: חצי טון ברזל או חצי טון כותנה

מה שוקל יותר: חצי טון ברזל או חצי טון כותנה

בשנות השישים התחילו לגדל אצלנו כותנה,  וכמובן, את היבול קטפנו בידיים כמו העבדים  
באמריקה.

לימים רכשנו קטפת כותנה, וכאשר סל הקטפת היה מתמלא, אז בקצה השורה חיכתה עגלת- רשת גדולה שלתוכה נשפכה הכותנה מהסל. יום אחד שמענו ויכוח בין מיכה גרוס שהיה רכז הכותנה לבין פיזדה (שם כינוי): מה שוקל יותר - חצי טון ברזל או חצי טון כותנה? פיזדה התעקש שכותנה לא שוקלת, כי זה הרי צמר-גפן. לבסוף הגיעו לסיכום שכאשר פיזדה יהיה במשמרת ויעבוד בהידוק הכותנה שבעגלה, ישפוך עליו מיכה את סל הקטפת ששוקל כמובן כחצי טון, וכולנו צחקנו.

והנה, לא עברו יומיים ועובדי המוסך ואני ביניהם משקיפים על עבודת הקטפת שהייתה במרחק של כחצי קילומטר מאיתנו, וכאן קרה הבלתי-יאומן: כאשר הקטפת הגיעה לקצה השורה, מיכה הפך את  סל הכותנה ולא התחשב בכך שבתוך העגלה עמד עובד. נבהלנו מאוד כי זכרנו את הויכוח והיינו בטוחים שהעובד בעגלה הוא פיזדה, וגם שמנו-לב שאין תנועה בעגלה. התחלנו לרוץ לכיוון הקטפת שהמשיכה  לעבוד כרגיל. תוך כדי ריצה ראינו את שמיל על טרקטור בדרכו לעגלה כנראה להחלפת משמרת. 

צעקנו לו שימהר והוא הבין את הסיטואציה, נסע במהירות, נכנס לעגלה התחיל לחפש וניסה לאתר את האדם שראינו קודם. לדעתי עברו יותר מעשר דקות עד שהגענו למקום וראינו את שמיל מושך יד החוצה. 
חלק מאיתנו נכנסו לתוך העגלה ועזרו לשמיל לפנות את הכותנה שכיסתה כמובן את ידידנו פיזדה. 

פיזדה היה קצת ירוק, נשם בקושי, התחיל להשתעל ולהתעטש, כותנה יצאה לו מפה ומהאף ואני משוכנע עד היום שראיתי כותנה יוצאת לו מהאוזניים.

                                                                                                    10.9.2012
                                                                                                   חנוך קרניאלי

נ.ב. את הסיפור כתבתי בסוף חודש ספטמבר 2012.
שבוע לאחר מכן נודע לי שמיכה נפטר לפני יומיים.
צירוף מקרים או מה? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה